راهي براي كاهش كمر درد


 






 
كمر درد در دوران بارداري، بسيار شايع است اما اين بدان معني نيست كه شما بايد آن را ناديده بگيريد. كمر درد ممكن است علامتي براي زايمان زودرس باشد. حتي كمر دردهاي شديد همراه با خونريزي و ترشحات واژن ممكن است مادر را با مشكلات اساسي مواجه كند. پس لازم است مواردي را درباره كمر درد رعايت كرده و درباره آن بيشتر بدانيم.
شكايت از كمر درد در دوران بارداري بسيار شايع است و جاي تعجبي هم ندارد چرا كه شما در حال افزايش وزن هستيد. هورمونهاي شما در حال تغيير است و اين، آرامش عضلات و رباط‌هاي سراسر بدن را به هم ميزند. اما مجبور به تحمل اين درد نيستيد چرا كه با روشهاي درماني كمردرد در دوران بارداري و با يك استراتژي ساده مي‌توانيد از بروز آن تا حدي جلوگيري كنيد.

تمرين با يك وضعيت مناسب
 

كودك شما در حال رشد است و اين مركز ثقل شما را به سمت جلو ميراند و باعث ميشود كه براي اجتناب از جلو افتادن به عضلات كمر خود فشار بياوريد و همين باعث بروز كمردرد ميشود. سعي كنيد پشت و شانه‌هاي خود را به سمت پائين، راست كشش دهيد و باز هم صاف بايستيد اين تمرين را چند بار تكرار كنيد.

به زمان و وضعيت نشستن و ايستاده، دقت كنيد
 

زماني كه مي‌نشينيد پاهاي خود را كمي بالاتر از حد معمول قرار دهيد براي اينكار يك صندلي كوچك زير پاهاي خود و يك بالش كوچك پشت خود قرار دهيد.از ايستادن به مدت طولاني اجتناب كنيد و حتما هنگام ايستادن يك پاي خود را روي يك چهار پايه قرار دهيد.
بدنتان را هنگام خواب تنظيم كنيد
هنگامي كه مي‌خواهيد خود را عقب نيندازيد سعي كنيد هر دو زانو را خم كرده و يك بالش بين آنها قرار دهيد و يك بالش هم زير شكم خود بگذاردي.

اشياي سنگين بلند نكنيد
 

بلند كردن يك شيء كوچك، چمباتمه زدن و خم كردن كمر خود را محدود كنيد اگر نياز به كمك داريد از ديگران كمك بگيريد
كفش و شلوار خود را با دقت انتخاب كنيد
پوشيدن كفش پاشنه بلند يا قوس كم گزينه مناسبي است. همچنين سعي كنيد از شلوارهاي با كمربند مخصوص بارداري استفاده كنيد.

اندام خود را متناسب نگه داريد
 

ورزش منظم مي‌تواند شما را از جلو افتادن بدن دور نگه دارد و قوي كند و همچنين تسكنيني براي كمر درد باشد.خوب است با مشورت پزشك شنا و پياده‌روي و دوچرخه‌سواري را در برنامه روزانه خود قرار دهيد.

سعي كنيد تمرينات كج كردن لگن خاصره را دنبال كنيد
 

زانو بزنيد و دستهاي خود را در پشتتان قرار دهيد سپس شكم و ستون فقرات خود را به سمت بالا برده و 5 ثانيه تامل كنيد. بعد از اين مدت به شكم و پشت خود يك استراحت كوتاه داده و اين عمل را 5 بار تكرار كنيد مراقب باشيد از كشش بيش از حد بپرهيزد.

درمان با مكمل را هم در نظر بگيريد
 

معلوم نيست تا چه حد فن ماساژ يا طب سوزني در زمان بارداري در درمان كمر درد موثر است اما اينكار ممكن است آرامشي را كه به دنبال آن هستيد براي شما به ارمغان بياورد.
منبع:مجله اطلاعات هفتگي، شماره 3425، تير ماه 89